В прошлую пятницу в Москве были проблемы с Google-аутентификацией/публикацией постов на Blogspot (дожди, санкции и т.д.) - теперь они устранены, поэтому я сегодня (ночь понедельника) именно в этом блоге публикую 2 поста о Лакшмике, которые в остальных моих блогах появились в пятницу.
В 7-Томном издании «Шри Дайя-Шатакам» Шри Веданты Десики [ссылка на электронное издание] приводятся потрясающие примеры, демонстрирующие отличие изящных концепций Шри Рамануджа-Сампрадаи от мелковатых идей базового Индуизма.
Помните классический пример о том, что духовный путешественник может переправиться через океан сансары только в лодке, ведомой Ачарьей? В комментарии к Шлоке №38 «Шри Дайя-Шатакам» уточняется финальный пункт путешествия — им является Шри Венката-Дивья-Деша. В базовом Индуизме обычно говорят просто «другой берег сансары», но для Шри Вайшнавов финальная цель путешествия определена максимально конкретно — Шри Венката-Дивья-Деша, но это лишь первая часть многослойного пирога наших концепций.
Далее подчёркивается главная идея о том, что без Шри Дайи-Деви любое духовное путешествие превращается в профанацию. Таким образом, можно сколько угодно разглагольствовать об Ачарьях и лодках, но без Шри Дайи-Деви, т.е. без Милости Шри Лакшми-Деви любое духовное путешествие обречено на крах. Процитирую отрывок из комментария:
«It is very easy for commoners to get lost while traversing the mighty ocean, especially at night, and lose sense of direction. However, the AcAryAs who are described in terms of the boatman are endowed with knowledge and expertise to avoid the pitfalls and successfully take the boat to the other shore. The samsAric ocean is like the ratnAkara, where tidal waves are cresting and engulfing all comers in a trice. The other shore in this context is the Venkatam hill.
Directing suffering beings from their present state in the samsAric ocean to the other shore is the task of the boatman. The raft has been described as DayA Devi. The details of the analogy are examined further. The rowing of the raft has to take place with the row tightly anchored to the raft. Otherwise, it becomes impossible to reach the destination.
DayA Devi is associated with each gunam of the Lord. This DayA Devi forms the raft that enables crossing of the Samsaric ocean».
С данными концепциями также связана идея о различиях между Мантрой Шри Дайи-Деви (Шри Венкатешвара-Мантрой) в Венката-Дивья-Деше и Рама-Тарака-Мантрой в Каши. Перескажу идею — она обсуждается в комментариях к Шлоке №37 «Шри Дайя-Шатакам».
В упомянутом выше базовом Индуизме считается, что смерть в Каши — это наивысшее достижение для дживы, так как в случае подобной смерти Шива лично шепчет дживе Рама-Тарака-Мантру, освобождая тем самым дживу из сансары, НО…в Шри Рамануджа-Сампрадае эту идею не считают великой.
Идея Шри Рамануджа-Сампрадаи такова: наивысшим достижением считается смерть в Венката-Дивья-Деше, так как при такой смерти Шри Дайя-Деви лично приходит на помощь дживе, даруя дживе Мокшу на Шри Вайкунтхе.
На уровне праманов данное различие связано с тем, что в базовом Индуизме верят в такие же базовые праманы из Пуран, которые говорят о Рама-Тарака-Мантре в Каши. Но в Шри Рамануджа-Сампрадае сверх-важное значение уделяют словам Альваров — в частности, словам Шри Перия-Альвара (“appOtAikippOtE sollivaIttEn”) и Шри Кулашекхара-Альвара (“prANa prayANa samaye») о том, что в момент смерти очень трудно практиковать Шри Нараяна-Дхьяну — в свете этого Альвары просят Господа Шри Нараяну о том, чтобы Он лично взял на Себя заботу об антима-смрити прапанны [антима-смрити — это мысли в момент смерти].
Бхагаван Шри Нараяна, отвечая на Молитвы Альваров, поручает заботу об антима-смрити Шри Дайе-Деви, поэтому как продвинутые прапанны, так и обычные люди (и даже грешники!), живущие в Шри Венката-Дивья-Деше, без всяких проблем достигают Шри Вайкунтхи благодаря помощи Шри Дайи-Деви — независимо от того, в каком состоянии они умирают! Именно благодаря Шри Дайе-Деви мы можем помнить о Господе Шри Венкатешваре в момент смерти — процитирую сверх-главную мысль из всего комментария: «At this juncture DayA Devi intervenes and ensures that these beings are engaged in thoughts of the Lord of Seven Hills».
Рассмотренная идея не касается бхакти-йогов, так как в Шри Рамануджа-Сампрадае строго следуют различиям между Прапатти и Бхакти. Для бхакти-йогов ситуация намного хуже, так как антима-смрити они должны практиковать самостоятельно (как и Бхакти), без всякой помощи. Антима-смрити бхакти-йогов определяет либо их дальнейшее перерождение (зачастую бхакти-йоги не получают Мокши в этой жизни и снова рождаются в сансаре), либо обретение Мокши. Процитирую английский комментарий:
What is the way out? The PurANAs are replete with instances when even the worst sinner during his last moments thinks of the Lord, his sins are destroyed and he gains moksham. In fact this is the greatness of KaSi kshetram. One who goes to KaSi during his last moments receives the upadeSam of the RAma tAraka mantram from Rudra (who serves as an AcArya), the presiding deity ViSvanAtha at KaSi. Consequently, at their last moments these individuals are engaged in contemplation of Lord rAma through the rAma tAraka mantram. Hence, they gain moksham. kASi maraNAn muktiH is the PurANic statement that documents this fact.
In a like manner, DayA Devi comes to the rescue of those who may have gained residence in the vicinity of the Venkatam hill due to some reason or the other and are engaged in committing numerous apacArams. karaNa vilaya kAle kAndiSIka smrtInAm smarayasi bahulIlam mAdhavam sAvadhAnA is the salutation that describes the act of DayA Devi.
When the jivan is in his last moments, the indriyas begin to fail (karaNa vilaya kAle) as documented in the statement vAngmanasi sampadyate. During this state, it is sufficient for these beings to engage in thoughts of the Lord since the manas (mind) is functional. However, even this becomes impossible. At this juncture DayA Devi intervenes and ensures that these beings are engaged in thoughts of the Lord of Seven Hills.
Periya Azhvar in his mangalasasanam declares “appOtAikippOtE sollivaIttEn” attesting to the fact that during his last moments he may not be in a state to engage in dhyanam of the Lord and therefore, requests the Lord to come to his aid at the critical juncture and enable him to think of the Lord. In the matter of antima smrti (thinking of the Lord during one’s final moments) there are a few questions in terms of who needs to have this and for whom this is not required.
For Bhakti yogis, this is a must because the next birth/anubhavam is dependent on the thoughts that prevail during one’s final moments. However, for Prapannas, it is not necessary. This is due to the fact that the Lord ensures antima smrti for the Prapanna without any effort on his part. This is brought about by DayA Devi.
KulaSekara AzhvAr in the MukundamAlA stotram declares “prANa prayANa samaye kapha vAta pittaiH kanThAvarodhana vidhau smaraNam kutaste.” The import of this verse is that “during my last moments, I will be confronted by issues of cough, gas, and the like making it impossible for me to think of You. Therefore, I submit the prayer now that You must ensure the antima smrti in my final moments.”
The AzhvAr further elaborates “cintayAmi harimeva santatam manda manda hasitAnanAmbujam nandagopatanayam parAtparam nAradAdi muni brnda vanditam”meaning, “I am always engaged in contemplation of Lord Narayana. The Lord has a smiling face resembling a lotus. He is the Supreme Being who incarnated as the son of Nandagopa and is saluted by Rishis such as Narada.”
Thus antima smrti calls for effort on one’s part. However, for those who take residence in the vicinity of the Venkatam hill, DayA Devi on Her own accord ensures this benefit. dushTendriya vadhAScitram nrNAm iyat kalmaSaIrvratam tadanta kAle samsiddhim vyApi nArayaNAlaye is the salutation that refers to the fact that those who live in the vicinity of a divya deSam, even though they may commit numerous sins on account of their indriyas, are guaranteed of an elevated state after their final moments.
How so? Due to Bhagavad smaraNam. mAdhavam sAvadhAna smarayasi is the salutation in this verse that documents the help of DayA Devi. Namely, with utmost care, DayA Devi ensures that the jivan resident in the vicinity of the Venkatam Hill (for some reason or the other besides Bhagavad Kaimkaryam) gains the benefit of smaraNam of the Lord, who is forever associated with MahaLakshmi.
Вишнудутка Вишновская (Vishnudut1926),
Шри Рамануджа-Сампрадая, Москва, 05-октябрь-2023
Мои блоги (все блоги повторяют друг друга/являются зеркалами):
SOLCIAL (=◕ᆽ◕ฺ=) https://solcial.io/@vishnudut1926
▲BL http://vishnudut1926.blogspot.com/
▲WP https://vishnudut.wordpress.com/
▲TT https://teletype.in/@vishnudut1926rus