среда, 7 ноября 2018 г.

"SrimanNarayaniyam of Melpathur Narayana Bhattatiri" [Sanskrit-English] #Central Chinmaya Mission Trust# ~Bombay 1988~

DOWNLOAD (Sanskrit-English):


English annotation by Vishnudut1926: This is the poetic rendering of "Shree Bhagavata-Purana" ("Shreemad-Bhagavatam"), composed by Narayana Bhatta. It is very famous in Tamil-Nadu and Kerala. 

By the way, never trust Wikipedia, because, for example, the Wikipedia article about "Narayaniyam" (#wiki article link) has 3 (!!!!!!!!) mistakes or I would rather say blunders. 

Wikipedia mistake 1. The one, claiming that "the final dasaka, Kesadipaada Varnanam, embodies top-to-toe picture of little (WRONG!) Krishna in all grace and glory"

Actually not "little", because Narayana Bhatta in "Narayaniyam" writes about Kaishora-Krishna, surrounded by Gopis - दिव्यकैशोरवेषं - divyakaishoraveShaM. Why? Because Narayana Bhatta actually retells the Siddhanta from "Shree Krishna-Upanishad" in the final dasaka. 

And as we all remember "Shree Krishna-Upanishad" is actually about Bhagavan Shree MahaVishnu - श्रीमहाविष्णुं सच्चिदानन्दलक्षणंshrImahAviShNuM sachchidAnandalakShaNaM - as "Shree Krishna-Upanishad", Mantra 01 says. 

It is correctly noted in the Sanskrit-English edition, that Narayana Bhatta tells about "budding youth" and "upto 16 years of age Krishna"


Wikipedia mistakes 2 and 3. Wikipedia claims, that "the Bhagavata Purana is a major (WRONG!) Hindu scripture consisting of about 18,000 verses, mainly devoted to the worship of Krishna (WRONG!)"

A) "Shree Bhagavata-Purana" is NOT "a major Hindu scripture". The Vedas (Rig, Yajur, Sama and Atharva) + 18 Puranas + sometimes "Shree Bhagavad-Gita" + various Agamas/Tantras are considered to be major. 

And every Sampradaya has its own major set of Granthas. 

For example, for Shree Ramanuja-Sampradaya the major Scriptures are Dravida Vedas + "RigVeda" + "Shree Vishnu-Purana" + PanchaRatra (Vaishnava Agamas and Tantras).

For Shaktas and various Shakta-Sampradayas: "Shreemad-Devi-Bhagavatam", "Shree Brahmanda-Purana" + "Atharva-Veda" + Shakta Tantras/Agamas.

B) "Shree Bhagavata-Purana" is NOT "mainly devoted to the worship of Krishna". "Shree Bhagavata-Purana" is actually all about various Avataras of Bhagavan Shree Narayana (Shree Vishnu) and, speaking about worship in practical/pragmatic sense, it is very famous because of "Shree Narayana-Kavacham"!

"Shree Bhagavata-Purana", 12.12.2 says विष्णोश् चरितम् अद्भुतम्viShNosh charitam adbhutam - "This Purana is all about wonderful life of Bhagavan Shree Vishnu". 

"Shree Bhagavata-Purana", 12.12.19 says - आवताराश् च विष्णोर् AvatArAsh cha viShNor - "This Purana is also about Vishnu-Avataras". 

"Shree Bhagavata-Purana", 12.12.27 says - यत्रावतीऋणो भगवान् कृष्णाख्योyatrAvatIRRiNo bhagavAn kRRiShNAkhyo - "And Krishna who was an Avatara of Bhagavan Shree Vishnu".  

And Narayana Bhatta correctly writes at the end of "Narayaniyam", that his Grantha, being the poetic rendering of the original "Shreemad-Bhagavatam" was actually dedicated to Leela-Avataras of Bhagavan Shree Narayana:



Now about the edition. The scan is great, the English rendering is superb too! 
The very praisable feature of Narayana Bhatta is that he follows to the original "Shree Bhagavata-Purana" in the very precise manner: he is neither over-sentimental and too Krishna-flute-Vrindavana-centered like various over-emotional Krishna-Bhakti-Acharyas, nor rigidly mayavadik as various Jnana-Advaita-Acharyas. 
Narayana Bhatta conveys the true message of "Shree Bhagavata-Purana", so "Narayaniyam" and especially the edition I have written above is more than worthy of being added into one's reading list! 

T H I S   S C A N   B E L O N G S   T O   T H E   F A M I L Y   O F   M Y   C O M P A C T  
 V A I S H N A V A   E - L I B R A R I E S ,   T H E Y   C A N   B E   F O U N D   O N :  
Wordpress (a catalogue with pictures and cloud links to PDF-scans) - #Wordpress
Nimbus (this is just a TXT-version without pictures) - #Nimbus
Airborn (the mirror of Wordpress) - #Airborn link#

Панчаратра Шри МадхвАчарьи VS. Панчаятана Шанкарачарьи, Шивалли-брахманы и красно-чёрные Тилаки...

В продолжение темы о Панчаятане [из прошлого поста о Карттике] небольшой отрывок из монументального исследования "THE SRI KRSNA TEMPLE AT UDUPI" by B.N. Hebbar (#ссылка на pdf-скан). В данном отрывке Б.Н. Хеббар рассказывает о том, как ОМ ВишнуПад Шри МадхвАчарья избавлялся от Панчаятаны, которую Шанкарачарья и его ученики распространили по всей Карнатаке словно вирус. 

У Б.Н. Хеббара в тексте часто упоминается термин "Бхагавата-Сампрадая". Иногда под этим термином понимают различные Бхакти-Сампрадаи, которые следуют "Шри Бхагавата-Пуране", но у Б.Н. Хеббара данный термин используется в гораздо более зловещем смысле, так как Б.Н. Хеббар относит к Бхагавата-Сампрадае различных маявади-Вайшнавов (существуют и такие!), которые считают Бхагавана Шри Вишну лишь Сагуна-Брахманом, а "Бхагавата-Пурану" толкуют только в маявадском ключе!

В тексте также

Классификация санньяси и почему абсолютно все Ачарьи и санньяси Шри Мадхва-Сампрадаи носят титул "ТИРТХА"...

Б.Н. Хеббар в своём блестящем исследовании "THE SRI KRSNA TEMPLE AT UDUPI" (#ссылка на pdf-скан) делает интересную сноску, посвященную видам санньясы. Ниже - перевод отрывка из книги:

"Существует 2 вида санньяси: 1. Экаданди и 2. Триданди.

Например, все санньяси в Шри Рамануджа-Сампрадае относятся к триданди-санньяси (смотрите #отдельную статью, рассказывающую о санньясе Шри Рамануджа-Ачарьи и триданди-санньясе Шри Рамануджа-Сампрадаи). 

Последователи Шри МадхвАчарьи и Шанкарачарьи, наоборот, всегда принимают только экаданди-санньясу.

Все экаданди-санньяси делятся на 10 классов: 1. Аранья 2. Ашрама 3. Бхарати 4. Гири