пятница, 9 декабря 2022 г.

Гордиев узел, который может разрубить лишь Бхагаван Шри Вишну

Вот ещё один из мега-блистательных моментов в книге "Sri Madhva's Teachings in His Own Words", B.N.K. Sharma, 1970

Что мешает дживе встретить Бхагавана Шри Вишну прямо сейчас? Карма (прарабдха-карма) или Авидья, которые создают тяжелую завесу между Богом и дживой? 

Ни то, ни другое - отвечает Шри Мадхва-Ачарья, потому что правильный ответ кроется в санскритском словосочетании "परमाच्छादिका - paramācchādikā", которое переводится на русский язык как "Высшее Сокрытие"

До тех пор, пока Бхагаван Шри Вишну не захочет явить Себя дживе, Он от дживы будет скрыт. 

Для теологии Шри Мадхва-Ачарьи характерен усложнённый язык, а для теологии Шри Валлабха-Ачарьи, наоборот, язык попроще и я точно помню, что в одном из толкований к "Шримад-Бхагаватам" Шри Валлабха-Ачарья объясняет обозначенную выше идею о "Парамачхадике" простым языком примерно вот так: "Если ты Кришну ещё не увидел/не увидела, то это просто означает, что Он не хочет встречаться с тобой!". 

И слово непосредственно B.N.K. Sharma, цитата со страницы 90 - обратите внимание на изящность объяснений не только о Парамачхадике, но также о 'Gordian knot': 

"It is only the highest form of devotion (bhakti) that moves God to shower His grace on the individual. Only when such complete grace is conferred on the soul does the dissolution of bondage become complete.

Madhva’s commentator rightly points out that the reference to the nullification of some portion of the soul’s ‘Prarabdha Karma' by the grace of God after the attainment of Aparoksa-jnana, in B.S. iii, 4, 16, confirms the point that it is not Karma or Avidya alone that ultimately prevents the Jiva from realizing his own blissful nature and his intrinsic relation to God as His Pratibimba or image; but something over and above them, viz., God’s own power (Paramācchādikā). The Gordian knot is thus to be cut by God Himself. 

Thus, the role of God’s grace in drawing aside the final curtain that stands between man and his Maker, is altogether unique, in this system. By its side even Jnana takes a second place.

Madhva makes it clear that even after Avidya is dispelled by true knowledge, full and complete manifestation of the innate bliss of selfhood is possible only after God Himself (as the Bimba or ‘Original’,) removes the last veil of obscuration which His own power has thrown round the Jiva from time immemorial. 

Thus, thrown round the Jiva from time immemorial. Thus, without denying the importance of Jijnasa (Sravana, manana) nididhyasana and Apārokṣajñāna in the scheme of Sadhanas, Madhva has emphasized the need for a new synthesis between spiritual enlightenment and divine grace in ushering in the final stage of man's self-realization and God-realization. 

It may be noted that the words of the Brahmasutra iii.2.5 (ततो ह्यस्य बन्धविपर्ययौ - tato hyasya bandhaviparyayau) occurring in the Sadhana-Adhyaya, lend significant support to Madhva's point of view".

∭⊶⊷⊶⊷⊶⊷⊶⊷⊷⊷⊶⊷⊶⊷∭

Данный пост подготовлен на основании книги "Sri Madhva's Teachings in His Own Words", B.N.K. Sharma, 1970. 

Ссылка на pdf-скан на archive.org: https://archive.org/details/madhvas-teaching-in-his-own-words-bnk-sharma-1970

Дополнительные ссылки на скачивание скана (box, dropbox и т.д.) можно найти в моём англоязычном посте о данной книге: http://vishnudut1926.blogspot.com/2022/12/madhvacharya-own-words-bnk-sharma-1970.html

Вишнудутка Вишновская (Vishnudut1926),
Шри Рамануджа-Сампрадая, Москва10-декабрь-2022